Koncert Cecyliańki w bielskiej katedrze.

utworzone przez | lis 24, 2025 | Wydarzenia

Corocznie 22 listopada przypada liturgiczne wspomnienie św. Cecylii – patronki muzyki kościelnej, śpiewu liturgicznego, chórów, organistów i dyrygentów. Z tej okazji w katedrze św. Mikołaja odbył się Koncert Cecyliański, który przyciągnął wielu słuchaczy. W repertuarze znalazły się utwory stricte liturgiczne, takie jak Gaude Mater Polonia, Panis Angelicus C. Francka, Ave Verum K. Jenkinsa czy Pielgrzymi nadziei – hymn roku jubileuszowego 2025r..

Wystąpili: Chór Katedralny Cantores Sancti Nicolai (przygotowanie chóru: Maciej Leśniak), Orkiestra Smyczkowa złożona z uczniów i absolwentów bielskiej szkoły muzycznej, a także znakomite solistki: Halyna Shevchuk – sopran i Eliška Latawiec – mezzosopran. Całość od pulpitu dyrygenckiego prowadził organista bielskiej katedry – Maciej Leśniak, dla którego koncert ten był podsumowaniem pierwszego roku pracy w tym najważniejszym kościele diecezji bielsko- żywieckiej. Wypada mieć nadzieję, że tego typu koncerty będą stałymi wydarzeniami kulturalno- duchowymi w tym miejscu.

Chór Katedralny Cantores Sancti Nicolai – Chór parafii św. Mikołaja powstał w 1946 r. z inicjatywy ówczesnego organisty Władysława Linderta. Od początku swojej działalności brał czynny udział we wszystkich uroczystościach parafialnych, ale także uczestniczył w obchodach diecezjalnych oraz w inicjatywach artystycznych. W czasie, gdy chór przejął Stefan Prochownik, następca Linderta, chór prowadził ożywioną działalność koncertową nie tylko w macierzystej parafii, ale w wielu okolicznych kościołach. W 1983 r. dyrygentem chóru został Tadeusz Czerniawski, a od 1992 r., kiedy kościół św. Mikołaja został podniesiony do rangi katedry, chór uczestniczy w najważniejszych wydarzeniach nowej diecezji bielsko- żywieckiej, m.in. w maju 1992 r. śpiewał podczas ingresu pierwszego biskupa bielsko- żywieckiego, Tadeusza Rakoczego, od którego chór w 2006 r. otrzymał list gratulacyjny z okazji 60-lecia działalności. W 2024 r. dyrygentem chóru został nowy organista katedralny, Maciej Leśniak. Nastąpiła wtedy reorganizacja zespołu, przeprowadzono nowy nabór członków, utworzono zarząd chóru oraz zagłosowano za nową nazwą – Cantores Sancti Nicolai (Śpiewacy Świętego Mikołaja).

Eliška Latawiec jej przygoda muzyczna rozpoczęła się w wieku pięciu lat nauką gry na fortepianie. Gdy miała siedem lat, dołączyła flet a następnie skrzypce i gitarę. W wieku piętnastu lat zaczęła grać na organach. W wieku siedemnastu lat zaczęła studiować śpiew operowy u profesora Aleksandra Vovka w Czechach, oraz w Praskim Konserwatoriu Muzycznym u profesorki Yvony Skvarovej. Jej umiejętności zostały dodatkowo wzbogacone przez profesorkę Henryka Januszewską w Katowicach w Polsce. Pierwszych pięć lat kariery spędziła jako solistka w teatrze muzycznym Karlin w Pradze. W tym czasie współpracowała z różnymi zespołami muzycznymi, takimi jak chór Gaudium Pragense, Praga Sinfonietta Orchestra i Consorsium Pragense Orchestra. Jej szeroki zakres muzycznej interpretacji, począwszy od muzyki barokowej aż po współczesną, jest wyjątkowo interesujący. W Kanadzie uczyła dzieci gry na fortepianie oraz śpiewu zgodnie z tradycyjną  czeską szkołą. W sierpniu 2015 miała w Brytyjskiej Kolumbii trasę koncertową na której osiągnęła wielki sukces. Od września 2015 r., Eliška występowała w kryminalnej komedii A Trap for a Lonely Man w Teatrze Narodowym w Toronto. Od 2013 roku Eliška pracowała jako organistka i dyrygent chóru w kościele Saint Wentseslaw Churche w Toronto. Zorganizowała Czeską mszę Bożonarodzeniową autorstwa Jakuba Jana Ryby, do której udało się jej zaangażować muzyków z różnych środowisk i grup wiekowych, w tym amatorów z Czech, Słowacji i Polski. Eliška mówi o muzyce klasycznej: Muzyka klasyczna jest fantastycznie fascynująca a za razem jest nie do zniesienia. Łączy i ukrywa w sobie wszystką radość, bogactwo i rozpacz ludzkiego życia. Ci, którzy spędzają czas na muzyce, są bogaci na zawsze.

Halyna Szewczuk – ukraińska śpiewaczka, wokalistka (liryczno – dramatyczny sopran), pseudonim artystyczny „Grechna”.
Urodziła się 24 maja w Borysławiu (Ukraina). Naukę śpiewu rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej w Borysławiu. Poza ukończeniem szkoły muzycznej śpiewała w chórach oraz zespołach muzycznych „Łemkowska studentka” i „Rosynka”. Ukończyła Drohobycki Państwowy College Muzyczny im. W. Barwińskiego (klasa śpiewu solowego Lidii Khorob) w 2012. Absolwentka Wydziału Muzycznego Tarnopolskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Wołodymyra Hnatiuka, gdzie studiowała pod kierunkiem prof. Natalii Lemiszko.
Lekcje śpiewu solowego pobierała u prof. Volodimira Ignatenka. Studiowała śpiew solowy w Austrii (Wiedniu) z światowej sławy śpiewaczką, solistką Wiedeńskiej Opery Państwowej prof. Wiktorią Lukjanets. Jest laureatką nagród i wyróżnień na ogólnoukraińskich i międzynarodowych konkursach wokalnych – międzynarodowy festiwal kultury muzycznej Sacrum-Profanum, międzynarodowy konkurs wokalistów Mykoły Kopnina, festiwal Łemkowska Watra, międzynarodowy festiwal Pieśni Legionowej, festiwal młodej Galicji, międzynarodowy festiwal „Star Parade”, międzynarodowy festiwal „Ukrainian Christmas”, międzynarodowy festiwal „Golden Time Hollywood”, festiwal-konkurs „Fairy Talents”, festiwal-konkurs „Winged by the Song” i inne. Inwazja Rosji na Ukrainę w 2022 roku, sprawiła, że wokalistka ewakuowała się do Polski. W 2023 roku aktywnie popularyzowała ukraińską piosenkę i kulturę za granicą, uczestniczyła w charytatywnych koncertach na rzecz Sił Zbrojnych Ukrainy oraz wydarzeń kulturalnych, wzmacniających relacje ukraińsko-polskie i ukraińsko- włoskie. W styczniu 2023 roku brała udział w koncertowej trasie „Noworoczna Gala Operetkowa” w miastach Polski, która została zorganizowana przez agencję AgencjaBrussa i Teatr Narodowy Operetki Kijowskiej. Wspólnie z polskim tenorem Michałem Steciakiem nagrała singiel „Uwolnij miłość” w ramach polsko-ukraińskiego projektu The Misery Project, który został dedykowany Humaniowi ale także całej zakrwawionej Ukrainie. Ponadto ukazał się singiel do utworu włoskiego kompozytora Bartolomeo Kosenzy „Ave Maria Mater Sanctissima” oraz singiel do autorskiej piosenki Nie całuj. W 2024 roku rozpoczęła współpracę z włoskim dyrygentem Andreą Dell’erą oraz New Classical Orchestra. Na platformach streamingowych ukazał się album muzyczny „Heartstrings” zawierający covery światowych hitów, a także autorski utwory: Białe róże, „Ukraino, nie płacz” i „Miłość nie śpi„.

Maciej Leśniak – absolwent Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej, w klasie organów mgra Krzysztofa Karcza, Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie na kierunku Muzyka Kościelna, w klasie organów dr. hab. Susi Ferfoglia oraz Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie na tym samym kierunku, w klasie organów dra Marka Wolaka. Czas studiów był okazją do udziału w licznych kursach doskonalenia umiejętności gry organowej, improwizacji czy praktyk prowadzenia zespołów wokalno-instrumentalnych. Od 1 grudnia 2024 roku pracuje jako organista katedry św. Mikołaja w Bielsku-Białej. Jest także dyrygentem chóru katedralnego Cantores Sancti Nicolai oraz dyrektorem artystycznym Katedralnego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej. Pasjonuje się aranżacją muzyczną, związaną głównie z muzyką chóralną i orkiestrową. Jest autorem aranżacji napisanej do kilku filmów pełnometrażowych. Jest również prezesem stowarzyszenia „Harmonia Aetheria”, które zajmuje się popularyzacją muzyki organowej poprzez organizację koncertów, konkursów, kursów interpretacji i rozumienia muzyki oraz improwizacji, która jest dla niego źródłem inspiracji tworzenia muzyki.

Piękny koncert. Wielkie brawa dla wykonawców i dyrygenta.

teks: Maciej Leśniak i ms

foto:ms

Wszystkie kategorie

Wydarzenia

Z życia Kościoła

Nasze Szkoły

Z regionu

Rozważania

Historia – wspomnienia

Wywiady – rozmowy

Słowo na niedzielę

Jeśli jesteś pełen pasji,
pragniesz tworzyć wartościowe treści
i chcesz stać się częścią wyjątkowego zespołu,
dołącz do „Gwiazdki Cieszyńskiej”!

Znajdź nas

Dołącz do nas i naszych przyjaciół
na mediach społecznościowych