W dniu 7 listopada br. w kaplicy św. Anny bielskiego Zamku odbyły się tradycyjne „Zaduszki u Sułkowskich”, połączone z wykonaniem muzyki dawnej przez młodzież z Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Bielsku- Białej.
Młodzież wykonała utwory barokowych kompozytorów: Georga Philippa Telemanna, Johanna Sebastiana Bacha i Banedetta Marccello i występowała w dwóch zespołach.
Pierwszy zespół „Mariola” grał w składzie: Maria Konsek- flet, Helena Nowak- obój, Szymon Pasowicz- wiolonczela i Aleksandra Bury- klawesyn.
Zespół wykonał utwory: Georga Philippa Telemanna- Sonatę d- moll TWV 42:d4 oraz Johanna Sebastiana Bacha – Preludium i fugę G-dur ( I t. DWK)
Drugi zespół „Trio Rosso” grał w składzie: Maya Pisek- wiolonczela, Wiktor Rusinkiewicz- fagot i Agata Bornik- klawesyn. Zespół „Trio Rosso” wykonał utwory; Georga Philippa Telemanna- Sonata f-moll (TWV41:f: 1), Sonatę D-dur TWV41:D6, Johanna Sebastiana Bacha – Preludium i fugę d-moll ( II t. DWK) i Benedetto Marcello – Sonatę B-dur op.5 nr 2.
Koncert prowadziła pani Urszula Jasiecka – Bury- kierownik sekcji instrumentów klawiszowych w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej.
Natomiast słowo wstępne przed rozpoczęcie koncertu wygłosił Grzegorz Madej- kierownik działu historii bielskiego Zamku, który wspomniał tych z książąt Sułkowskich, którzy przyczynili się kulturze i edukacji, a byli to:Aleksandr Józef, któremu niegdyś podlegały opera i teatr oraz królewskie zbiory sztuki w Dreźnie; August, inicjatora i właściciela pierwszej sceny narodowej w Warszawie oraz współtwórcę Komisji Edukacji Narodowej; Franciszek, twórcę pierwszego teatru w Bielsku i kapeli dworskiej, którego nadwornym kapelmistrzem był ojciec Karola Kurpińskiego, a kompozytorem Christian Friedrich Hennig; Jan Nepomucen, budowniczego drugiego teatru zamkowego w Bielsku; Ludwika, właściciela trzeciego teatru książęcego w Bielsku i budowniczego bielskiego zamku wraz z kaplicą; Józef Maria, właściciela trzech teatrów, wybornego pianistę, w którego pałacu w Mürzuschlag Johannes Brahms skomponował swoją Symfonię nr 4; Aleksander Ludwik, który w praskiej Akademii hrabiego Straki opanował grę na czterech instrumentach i wraz z koncertmistrzem opery czeskiej Josefem Jeřabkiem grywał pierwsze skrzypce w koncercie bachowskim.
W okresie baroku – epoki przepychu , zdobnictwa, nowych form ale też symbolu, istotną rolę zaczęła też odgrywać rozrywka. Ta prezentowana na najwyższym poziomie to sztuka, która powstała na zamówienie największych mecenasów, a więc władców. Muzyka kameralna w odróżnieniu od tej pisanej dla uczczenia wydarzeń religijnych była ówczesną rozrywką wyższych warstw społecznych i stanowiła tło bankietów oraz innych spotkań towarzyskich. Za muzyką stoi człowiek – kompozytor. Zdany na łaskę i nieraz niełaskę swego możnowładcy prezentował jednak fach, który mógł podnosić prestiż miejsca, w którym go zatrudniono. Najwspanialszymi, a przez to najbardziej pożądanymi muzykami mogły się poszczycić w owym czasie dwory angielskie, francuskie, niemieckie czy włoskie.
Barok to niezwykle interesujący okres w dziejach muzyki, który wprowadził prawdziwą rewolucję w świecie dźwięków, otwierając drzwi do nowych form i głębokich emocji. Ta epoka, trwająca od 1597 do ,1750r. miała ogromny wpływ na rozwój muzyki, kształtując współczesne orkiestry oraz przyczyniając się do powstania niezapomnianych utworów wielkich kompozytorów.Barok to niezwykle istotny rozdział w dziejach muzyki, który trwał od 1597 do 1750 roku. Jego początek wiąże się z premierą pierwszej opery, „Dafne”, stworzonej przez Jacopo Periego, a zakończenie przypada na moment śmierci Johanna Sebastiana Bacha, jednej z najbardziej znaczących postaci tego okresu. Muzyka barokowa wyróżnia się bogactwem form, bogatą ornamentyką oraz złożonością strukturalną, co czyni ją jedną z najbardziej emocjonalnych i ekspresyjnych epok w historii muzyki. W trakcie baroku muzyka instrumentalna zyskała na znaczeniu, stając się podstawą dla współczesnych orkiestr. Wśród kluczowych gatunków, które rozwinęły się w tym czasie, można wymienić:operę,kantatę,oratorium. Warto podkreślić, że epoka baroku wprowadziła także innowacyjne techniki kompozytorskie, takie jak basso continuo oraz monodia akompaniowania, które miały ogromny wpływ na dalszy rozwój muzyki zachodniej. instrumenty charakterystyczne dla tego okresu, takie jakskrzypce wiolonczela klawesyn czy dzwony, stały się nieodłącznym elementem barokowego brzmienia orkiestr. To był czas, gdy muzyka zaczęła wywierać silny wpływ na emocje słuchaczy, co czyni barok niezwykle ważnym etapem w kontekście całej historii muzyki.
Piękny koncert. Wielkie brawa dla młodych wykonawców.
Foto i teks: ms


